search for :

Monday, September 12, 2011

raya story #3

assalamualaikum w.b.t.

bace bukan dipakse,
tapi suke :)


ye, aku tahu,
RAMADHAN kian hilang saat siang diganti malam.
namun, apakan daya. masa perlu diteruskan.dan aku berharap moga aku telah buat yang terbaik untuk ramadhan kali ini.
sungguhpun aku berdoa agar aku mampu berjumpa kembali bulan RAMDHAN yang penuh barakah ini pada tahun hadapan. :'D

3rd day cuti

habis sudah bermadah pujangga, baik aku cerita lagi. mesti kau orang dah bosan citer aku panjang giler kan? haha. biaselah. aku bukan penulis yang terer membikin cerita macam korang2. aku lain. BARU ADE STYLE. haha. ok, sudah merapu. hari ini, aku bangun lewat. YES! lewat tegahari, penat sangat kot. aku pon x berape pasti. yang pasti nye aku memang suke bangun lewat pun.-_-" aku juga difahamkan bahawa hari ini balik kampung memandangkan esok nak raya. wah! aku x kemas barang lagi. *releklah, aku dah biase kemas lambat2 sejak dari F1 lagi. HAHA! :) xpayah nak risau lah. yang bapak aku, pergi kerja. lepas je balik, kitorang dah gerak dah. tu je yang aku kene tahu. and bende penting yang BARU aku tahu ialah, flight aku dari kuching balik kl. mak oi! barang banyak beb! sarat perut kereta yang memang dah sarat dengan berat famili kitorang nih. tapi xpe lah. kang x bawak nahas pulak. bapak aku habis melenting nanti. erk! ye2, siapkan jela semue arang yang memnag penting giler2 nak bawak balik. hihi. lepas bapak pulang, rumah tu pun kitorang tinggalkan. :'( sedih sebab raye kat bintulu sangat la sunyi kalau kau nak tahu. sebab tu kitorang raye tempat lain.

nilah rupe ala2 jalannyer. xde lah bumpy mane. ok kan untuk perjalanan 4 jam ke kampung belah bapak aku tuh? hihi. tengah jalan tu xpayah tanye la aku buat ape. main2, buat bising, akhirnya ZzZzZz jugak. HAHA! pastu terpikir, semue barang aku dah bawak ke? hurm. aku rase ye kot. ah! biar jelah. tengok2 jam dah nak maghrib dah. aku pun xtahu maghrib pukul berape. yang pasti aku cari signal radio, mak oi! susah giler. macam2 style aku buat nak dapat signal tu. akhirnya, dapat jugak walaupun sikit je lagu kedengaran. aku rase macam hot.fm, eh x2. itu cats.fm la. my bad. lepas je azan, makan kurma je. haha x lame lagi dah nak sampai tu. xsabar rasenyer nak makan lauk kat rumah. :D


akhir jugak la sampai, memang perut x terkate dah laparnya. huish. masuk rumah, salam2 semua, simpan beg. MAKAN! jarang kot aku balik kampung ni. huhu. balik ni pun nenek aku dah meninggal. xsempat nak tengok arwah buat kali terakhir. *tsk2! tapi, xpelah. hidup mesti diteruskan. ouh, masakan kampung sedap dan lazat! betul. haha kampung tepi sungai memang selera seafood je lah. dengan udangnye, ubur2nye, ikannye, buah dabainye. jangan terliur sudah! haha best nak mampus. kenyang giler aa. lepas tu, udak aku datang. ape lagi bercerite la keje dengan bapak aku. aku pun x paham kot ape yang diorang cakap. macam kau jugak xpaham cakap aku dalam bahasa sarawak. inikan pula anak melanau xreti melanau. adui! malu nye aku. tapi yela, aku pahamla sikit2. ok la kan? haha. lepas udak berziarah, maka lentokla pulak seisi rumah. esok nak raya. aku xde feeling lagi tapi haha raya jelah. baru teringat xpayah puase dah.



4th day cuti


excited2 jugak! mohon maaf la jugak ye! haha pagi2 tu pukul berape tah baru nak mandi. yelah. toilet satu je mane xnyer. bergilir2 kau keluar masuk toilet tuh. haha. aku lepas sediakan bende2 penting untuk raye baru nak mandi. bende penting? yelah, kuih-muih, kek lapis, keropok, lemang, kaya. tulah bende kene ade untuk serve tetamu nanti. hihi. lepas je bersiap, terus keluar. salam2, mintak ampun dan maaf. pastu trip pergi ke kubur, bacekan yaasin untuk nenek2. sape yang xboleh kene tunggu kat dalam kereta. aku pulak, pergi bawak yaasin. jenguk kubur nenek(kitorang panggil atuk nenek). tertera name2 ayah2 bapak aku. al-fatihah aku sedekahkan. maka yaasin jugak aku mule bacekan. bapak aku kate kat adik laki aku, ni lah kubur bapak bapak. sebelah bapak kepada bapak bapak. kau paham ke? kalau aku cakap bende yang bapak aku cakap maybe kau pening kot. sebelah leong sebelah lagi suin. ye! aku perasan tu name orang cina. tapi memang moyang aku cina. adik aku ade pulak tanye, "ni kubur cina ka bapak?, habis orang cina ada islam kah?" boleh aku gelak je bile die tanye macam tu. haish, xbaik. yela2, budak kecik xpaham lagi dunia luar macam mane. xpe, satu hari nanti die akan faham jugak. lepas je bace yaasin, pergi lagi kat kawasan hujung kampung nak jenguk kubur nenek2(mak2 bapak aku). memang kubur tu tempat lain2. aku pun xtahu kenape. xcukup tempat kot. aku xpasti sangat la kubur nenek aku nih. name die aku x berape tahu. so, xpelah. sedekahkan al-fatihah buat arwah2. :') lepas berziarah kubur, pergi ziarah rumah2 orang yang aku x berape nak kenal jugak lah. mane xnyer, aku xpernah tanye ni sape2 tu sape. ade jugak kawan bapak aku, ade gak nenek aku, xtahu lah belah mane ape.


ade sorang nenek(atuk) nih, die aku xpasti lah penyakit ape. tapi dah lame lah jugak. nak cakap pun dah x berape. memang suke diam je. tapi, die paling kenal adik aku nih. NORAZLIN tu. bila nenek dengar je name die, mesti die senyum. ade la cerita2 dulu yang pernah mengusik hati nenek aku nih. al-maklum bila dah besar memang xingat satu bende pun. :( memang sangat suke bile tengok nenek senyum. sebab muke muram je sebelum2 nih. sejuk hati aku memandang tahu. betape untung korang yang masih ade datuk2 yang masih kuat lagi. tapi, ape2 pun aku bersyukur nenek aku masih sihat la. :') lepas je ziarah balik rumah, jalan kaki je sebab dekat giler. haha.


bapak aku tanye, nak pergi jumpe aida ke? aku iye je. nanti petang pergilah jumpe. aku haha no hal. tapi kalau kau nak tahu, aku xsempat pun pergi rumah die. tahu aku buat ape? TERTIDUR kau 1st raya nih. ape ke bende lah aku nih. dahla bukan aku sorang je tahu. sekali dengan mak dan siblings aku. bapak aku jugak same. haha macam2 karenah kitorang. memang kalau bangun tu dah petang. xsempat sebab malam tu nak pergi ziarah rumah orang lagi. :'( xpelah. xde rezeki katekan. huhu. peluang aku dah lepaskan. ish3. habis je ziarah anak buah aku, tutup rumah. nak tidur.


5th day cuti


ape aku buat? packing barang la kawan. nak balik kuching pulak. :) raye kat sane meriah lagi. hihi dengan sedare nye la bagai. so, lepas salam2 dapat la duit raye sikit. haha. bertolak kau untuk berjam2 lamenye. sebelum keluar daerah kampung tu, pergilah jenguk rumah BESTFRIEND bapak aku nih. wah! baru aku tahu betape nakalnye on bapak aku. nak cerita kat kau xtahu nak cerite cemane. papepun yang pasti lawak pun ade. time dulu2 pakcik ni baru kahwin, geng2 bapak aku kacau kapel ni tahu. ape orang kate. batak! hahaha mase wedding diorang, geng bapak aku lah tukang uruskan. aduyai. tapi, makcik tu pun kate, geng bapak aku ni lah geng terer mase2 dulu. aku macam boleh lah bayangkan cemane terer die. anak bapak biaselah kan? haha. lepas chit-chat dalam masa yang lame, sambung perjalanan.


sampai sibu, pergi jumpa kazen2 aku. belah mak. sape lagi kalau bukan faiz and mine. haha. aku xberape ingat jalan rumah diorang nih. tapi bile masuk rumah uncle aku sorang nih, makcik2 kat dalam tu tanye, "wani yang mane satu? dah besar dah nya eh. kurus gik ya, dolok bukan main bulat." amboi! kalau kau nak tahu, aku dulu mase kecik2 memang gemok. haha yelah, aku pendek dulu, mane x nyer. *blush2 memang aku terkenal sikit kat sibu tu. aku pun xberape ingat ape aku dah buat dulu. haha suke main2 kot. lepas ziarah, sambung lagi journey.


sampai je kat BINTANGOR, bapak aku drive pergi rumah kazen die. aku pun baru kenal sebab ade satu due tiga hari tu, die tumpang rumah kitorang. baru aku tahu, tempat tu tempat lepak zaman bapak aku bujang dulu. haish. macam2 baru aku tahu ye. xpe aku x kenal sangat, 1st time datang sane kot. memang xtahu langsung jalan die. ;p lame betul mase berlalu. memang sampai kuching tengah malam lah. haish. dah jalan tuh, memang x stop mane2 lagi la. terus balik je. bile sampai rumah memang dah larut malam. penat giler kot duduk dalam kereta selama berjam2 lamenye. huhu. balik rumah je, kemas2 nak tidur je. esok mesti lagi penat, tapi xpelah. mimpi lena dulu malam nih. :)


watok! :)

No comments: